6 augustus national park Red Canyon, Bryce Canyon - Reisverslag uit Bryce Canyon, Verenigde Staten van Jorge/Saskia Mendez/Steenbakkers - WaarBenJij.nu 6 augustus national park Red Canyon, Bryce Canyon - Reisverslag uit Bryce Canyon, Verenigde Staten van Jorge/Saskia Mendez/Steenbakkers - WaarBenJij.nu

6 augustus national park Red Canyon, Bryce Canyon

Blijf op de hoogte en volg Jorge/Saskia

06 Augustus 2013 | Verenigde Staten, Bryce Canyon

6 augustus national park Red Canyon en Bryce Canyon
Vanmorgen waren wij vroeg wakker. We hebben alles ingepakt en zijn snel gaan douchen bij een winkel op het park. Net buiten het park zaten allemaal leuke winkels en restaurantjes. De winkels verkochten vooral materialen die van stukken rots gemaakt waren. Het was echt heel mooi om te zien wat ze allemaal kunnen maken van een stuk steen/rots.
Daarna zijn we lekker gaan ontbijten. Bij dit restaurant hadden ze allemaal watertanks opgehangen, speciaal voor de kolibries die daar rond vlogen. Dit was erg leuk om tijdens je ontbijt naar te kijken.
Daarna zijn wij vertrokken richting Bryce Canyon, dit gebied ligt in het zuidwesten van de Amerikaanse staat Utah. De reis duurde ruim 6 uur. Onderweg zijn wij door Red Canyon gereden. Vroeger bevonden zich hier enorme zandduinen, die bedekt werden door andere zandlagen. Het enorme gewicht zorgde ervoor dat de onderste lagen versteenden. Miljoenen jaren later kwamen de versteende lagen weer aan de oppervlakte, en werden zo blootgesteld aan de krachten van wind- en watererosie. Hierdoor zijn allerlei prachtige, grillige vormen ontstaan. De ijzerhoudende mineralen in het zandsteen kwamen in aanraking met de lucht, en zijn daardoor gaan oxideren. De rotsen hebben hieraan hun rode, kleur te danken.
We hebben hier hele mooie foto's gemaakt en zijn toen doorgereden naar Bryce Canyon.
Voordat wij het national park inreden, reden wij door een dorpje wat er echt heel gezellig uit zag. Ze hadden hier ook een camping, camping Ruby's. Ze hadden hier tipi's, RV's en tenten. We besloten meteen om hier te blijven. Achteraf kwamen wij erachter dat het hele dorpje bij de organisatie Ruby's hoorde. Ze hadden hotels, restaurants, winkels en animatie etc. Ruby Syrett en zijn vrouw Minnie Syrett zijn in 1916 gestart met een camping, 3 jaar later bouwden zij een logde. In al die jaren zijn ze steeds groter geworden, waardoor de familie nu een heel dorp in hun bezit hebben.
Toen we onze tent neergezet hadden zijn we naar het national park Bryce Canyon gereden. Hier hebben wij de shuttle bus genomen richting Sunset Point en Bryce Point. Dit zijn overlook points waar we een heel mooi uitzicht hadden over delen van de Bryce Canyon.
Bryce Canyon is beroemd om zijn unieke geologische rotsformaties. Door de samenwerkende krachten van vriezen en dooien worden de kalk- en zandsteenformaties langzaam geërodeerd en vormen zo de zogenaamde hoodoos. (Hoodoos in Bryce Canyon worden gevormd door twee processen. Het eerste proces, vorstverwering, oefent vooral in de winter zijn invloed uit. Water sijpelt in kleine scheuren in de rots. Wanneer het water bevriest, zet het uit, waardoor de scheur groter wordt. Het ijs smelt, er loopt meer water in de scheur en het water bevriest weer. Scheuren kunnen op deze manier zo groot worden, dat er stukken rots afbreken.
Dat is waar het tweede proces verder gaat: regen neemt de stukjes rots die zijn afgebroken door het vriezen en dooien van water in scheuren. De regen draagt ook bij aan de erosie van de rots doordat het wat zuur is. Kalksteen, waaruit hoodoos bestaan, lost daarin op.
Deze processen hebben gezorgd voor het ontstaan van deze rotsformaties, maar zullen ook zorgen voor de afbraak ervan. In Bryce Canyon is de erosiesnelheid ongeveer 0,6-1,3 meter per 100 jaar). De afgesleten toppen zorgen voor prachtige formaties die in het zonlicht erg mysterieus lijken. De zon zorgt voor schakeringen van de kleuren van de rotsen. De kleuren variëren van roze naar oranje. Het is een onderdeel van de Grand Staircase.
Het park dankt zijn naam aan de Mormoonse pionier Ebenezer Bryce, die van 1875 tot 1880 aan de voet van Bryce Canyon woonde. In 1924 werd het gebied uitgeroepen tot nationaal park. In vroeger tijden was de Bryce Canyon een nachtmerrie voor veedrijvers; het was ondoenlijk in dit gebied een overzicht over de kudde te behouden.

Ook hier hebben wij weer prachtige foto's gemaakt van dit mooie natuurverschijnsel.
Rond 18:00 zijn wij terug gegaan naar onze tentplaats. Hier heeft Jorge lekker gekookt op de bbq en zijn wij na het eten een kijkje gaan nemen in Ruby's dorpje, Old Bryce Town. Het is een oud cowboy dorpje, dit geeft echt zo'n gezellig sfeertje. Verder verkochten ze ook indianen en cowboymaterialen, wat het helemaal net echt maakt. De paarden en de rodeo riding maken het helemaal af.
Om 22:00 uur ging alles dicht, we zijn toen terug gegaan naar ons plekje. Op de camping hadden wij wifi, dus op internet hebben wij gekeken waar wij de volgende dag naar toe zouden gaan. Het was weer een geweldige dag!

• 17 Augustus 2013 - 16:55

Yen:

Klinkt weer super schatjes!!